maandag 21 december 2009

Staking British Airways


Het cabinepersoneel van British Airways had van 22 december 2009 tot en met 2 januari 2010 een 12-daagse megastaking aangekondigd. Dit betekende dat er duizenden vluchten moesten worden geannuleerd in deze periode. Vorige maand werd bekend dat 1700 van de 14.000 banen bij British Airways geschrapt moeten worden. Verder krijgt het cabinepersoneel twee jaar geen loonsverhoging. Meer dan 90 procent van de bij de vakbond Bassa (The British Airlines Stewards and Stewardesses Association) aangesloten medewerkers heeft zich voor de staking uitgesproken. Vorig jaar vervoerde British Airways, dat het financieel zwaar heeft, 1,6 miljoen passagiers gedurende de kerstperiode. Deze aangekondigde staking leek dan ook te vragen voor extra problemen.

Een dag later echter spande British Airways al een rechtszaak aan om te voorkomen dat haar cabinepersoneel ging staken. Volgens BA was er bij de stemming over de staking een procedurele fout gemaakt, waardoor de uitkomst niet geldig zou zijn.

Uiteindelijk heeft British Airways deze rechtzaak dan ook gewonnen. De staking werd illegaal bevonden omdat niet alle personen van de vakbond Bassa die voor de staking hadden gestemd ook nog werkelijk voor British Airways werkten.
De vakbond gaat echter nog eens een stemronde doorvoeren voor een nieuwe staking. Hiermee moeten ze wachten tot na kerstmis, dus de staking zal waarschijnlijk niet kunnen uitgevoerd worden voor februari.
Persoonlijk zou ik niet voor een staking hebben gekozen in deze moeilijke tijden. En dan ook nog zeker niet een staking van 12 dagen! Volgens analysten zou deze staking zo’n 49 miljoen dollar hebben gekost. Nogal dom om door een staking deze luchtvaartmaatschappij zo’n extra verlies te geven. En dit terwijl ze dit jaar al een enorm verlies hebben gemaakt. Hiermee kloten ze, om het even grof te zeggen, niet alleen de luchtvaartmaatschappij, maar ook zichzelf.
Ook de (kerst)plannen van zo’n miljoen reizigers zouden door de staking in de war zijn gestuurd. Ze kunnen kerstmis of nieuwjaar niet met hun familie vieren of naar hun vakantieplaats reizen. Deze reizigers zullen er dan ook waarschijnlijk niet meer voor kiezen om met British Airways te vliegen. Ook andere klanten verliezen het vertrouwen in de luchtvaartmaatschappij. Gevolg: nog meer verlies en dus nog meer problemen voor het personeel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten