vrijdag 22 januari 2010

Nieuwe museums in België

De voorbije maanden zijn er in België enkele nieuwe museums geopend.

Margritte Museum: geopend vanaf juni 2009 in Brussel naast het Museum voor Schone Kunsten. In dit museum vind je de grootste Margritte-collectie ter wereld. Door middel van schilderijen, grafisch werk, tekeningen, brieven en foto’s krijg je een duidelijk beeld van het leven van Margritte.

Het Hergé Museum: geopend vanaf juni 2009 in Louvain-La-Neuve in een gloednieuw en hypermodern gebouw. Men kan er een verzameling tekeningen, prenten, schetsen en albumfragmenten vinden. In het museum staat niet Kuifje maar Hergé zelf centraal. Toch gaat natuurlijk dit personage met de meeste aandacht lopen.

Het Marc Sleen Museum: geopend vanaf juni 2009 in Brussel in een gerenoveerd art-decogebouw. Het gebouw ligt in de straat waar Marc Sleen in 1947 voor het eerst zijn belangrijkste personage tekende: Nero. Maar er is natuurlijk ook aandacht besteed aan andere belangrijke personages.

Jammer genoeg heb ik zelf nooit vaak strips gelezen omdat mij dit vroeger niet echt interesseerde… Toch zou ik wel eens meer willen weten over Hergé en Marc Sleen en de door hen gecreëerde personages, al was het alleen al maar om eindelijk eens een quizvraag over hun juist te beantwoorden J. En als ik dan toch in Brussel ben voor het Marc Sleen museum, bezoek ik het Margritte museum ook maar direct. Zo zou ik kunnen zien of Margritte ook meer kon schilderen dan een pijp, wolken of een bolhoed.

Deze museums zijn dus aan te raden bij stripliefhebbers… of bij mensen die van bolhoeden en wolken houden natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten