dinsdag 24 november 2009

Bio-brandstof

KLM gaat als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een passagiersvlucht maken in een toestel dat vliegt op bio-kerosine. Op 23 november zal een Boeing 747 de lucht in gaan met een motor die draait op een mix van de bio-brandstof Camelina en fossiele kerosine. KLM is ook nog bezig met de ontwikkeling van biobrandstof op basis van algen.

Deze proefvlucht is dus succesvol verlopen. Een van de vier motoren van de Boeing 747 bestond voor vijftig procent uit kerosine en voor vijftig procent uit Camelia, een plantenextract. Het toestel had veertig passagiers, waaronder de directeur van KLM Peter Hartman, aan boord. Een KLM-woordvoerster zei dat het uiteindelijke plan is volledige commerciƫle vluchten te maken op een mengsel van biobrandstof en kerosine. Wanneer dit plan wordt gerealiseerd is echter nog onduidelijk.

Het gebruik van bio-brandstof, ook al is het gemengd met kerosine, is volgens mij een goede eerste stap richting een volledig duurzame luchtvaart. Camelina-brandstof kan de CO2-uitstoot van een vliegtuig met 84 procent terugbrengen. Bij de testvlucht was de CO2-uitstoot slechts zo’n tien procent teruggedrongen, maar dit is nog altijd beter dan niets.

Maar de vraag is natuurlijk of het gebruik van deze Camelina-brandstof op lange termijn wel gaat lukken. Het grootste nadeel van Camelina, ook wel huttentut genoemd in het Nederlands - net als elke andere biobrandstof uit planten - is het enorme verbruik van landbouwgrond om de plant te verbouwen. Om de gehele luchtvaart van voldoende biobrandstof te voorzien, is 52 miljoen hectare landbouwgrond nodig. En dit is dan ook nog maar alleen voor de luchtvaart, een sector die verantwoordelijk is voor maar circa 2 procent van de totale uitstoot van het broeikasgas Deze grond zal dan dus verbouwd worden voor de luchtvaart, niet meer om eten te voorzien voor de mensen en dieren. De plant zal vooral verbouwd worden op plaatsen waar de kostprijs ervoor laag zal zijn. Dit gaat in landen zijn waar de bevolking hun landbouwgrond zelf hard nodig heeft voor hun eigen voedsel.

Het gebruik van bio-brandstof op basis van algen lijkt me interessanter op lang termijn. De productie ervan kost veel maar door de hogere aardolieprijs wordt het toch mogelijk economisch interessant in de toekomst. Nog voordelen zijn dat het algen vlug groeien en dat er op een relatief kleine oppervlakte een hoge opbrengst gerealiseerd kan worden.

Wat denken jullie? Zullen Camelina en algen een goede bio-brandstof zijn voor een vliegtuig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten